

Advanced Thematic Studies on the Politics, Societies and Cultures of English-speaking Countries 1 S2
Diplôme de Sciences Po StrasbourgParcours Diplôme de Sciences Po Strasbourg - Études européennes
ComposanteSciences Po Strasbourg
Catalogue2025-2026
Description
The Politics of Visual Culture in Northern IrelandThis module examines the political uses of visual culture in Northern Ireland, from the 1920s, when the polity was created as a separate entity from the southern state, up to the contemporary period, marked by the permanence of divisions, following the end of the conflict that engulfed Northern Ireland from the late 1960s to the late 1990s. This module will allow students to gain a sound understanding of the historical, political and social dimensions of the conflict in Northern Ireland. We will reflect on the continuing divisions that run through the Northern Irish society and how they are mirrored in visual productions. The module will finally analyse the peace process, which led to devolution and power sharing between the catholic and protestant communities, without however leading to a full reconciliation between the two communities, as is clearly revealed by the iconography of murals. Throughout the semester, students will be encouraged to think critically about visual culture and its political implications. A wide range of pictures will be considered, from posters and murals to press photographs, cartoons and films. These artefacts will be approached as historical documents and as vehicles for political expression.
This module will be taught through a combination of lectures and seminars, alternating between historical presentations and close analysis of pictures and extracts of selected films. All chapters in the course will be backed up by powerpoint presentations that will be made available through the Moodle platform, along with other documents, including a selection of research papers.
This module requires regular attendance and active oral participation in class.
Continuous assessment: oral participation, 2 or 3 other exercises during the semester.
Compétences visées
Conduire une analyse des implications historiques, sociales et politiques de documents visuels variés
Utiliser le vocabulaire de l’analyse d’image et de l’analyse filmique
Développer une analyse comparée de systèmes
Conduire une analyse réflexive et distanciée des enjeux
Communiquer à des fins de transferts de connaissance par écrit ou par oral
Conduire une analyse réflexive et distanciée de situations complexes
Identifier les sources documentaires
Conduire un projet mobilisant des compétences pluridisciplinaires dans un cadre collaboratif
Approfondir la maîtrise de l’anglais
Communiquer en anglais
Disciplines
- Études anglophones
- Histoire et civilisations: histoire des mondes modernes, histoire du monde contemporain; de l'art; de la musique
- Science politique
- Architecture, arts appliqués, arts plastiques, arts du spectacle, épistémologie des enseignements artistiques, esthétique, musicologie, musique, sciences de l'art
- Sociologie, démographie
MCC
Les épreuves indiquées respectent et appliquent le règlement de votre formation, disponible dans l'onglet Documents de la description de la formation.
- Régime d'évaluation
- CT (Contrôle terminal, mêlé de contrôle continu)
- Coefficient
- 1.0
Évaluation initiale / Session principale - Épreuves
| Libellé | Type d'évaluation | Nature de l'épreuve | Durée (en minutes) | Coéfficient de l'épreuve | Note éliminatoire de l'épreuve | Note reportée en session 2 |
|---|---|---|---|---|---|---|
Plusieurs évaluations réalisées pendant le cours et par travail personnel de l'étudiant | CC | A |