Advanced Thematic Studies on the Politics, Societies and Cultures of English-speaking Countries 2 S1

Advanced Thematic Studies on the Politics, Societies and Cultures of English-speaking Countries 2 S1
Diplôme de Sciences Po StrasbourgParcours Diplôme de Sciences Po Strasbourg - Droit et politiques publiques

Catalogue2025-2026

Description

Ethnic Diversity and British Cinema

This module explores how the United Kingdom became a multi-ethnic society between World War II and the present day and how this major change in British society has been reflected in films produced over the same period. It will therefore provide students with precise knowledge concerning the history of immigration to the UK by emphasising the specificity of these immigration flows, the political responses by the successive British governments and the impact which immigration had both on the native society and on migrant communities and their descendants. For each chapter, film extracts will be screened and analysed in class. So this module will also introduce students to the analysis of film both as a historical source and a vehicle for political expression. Throughout the course, the emphasis will be on placing films in their historical and cultural contexts in order to demonstrate how they were informed by and responded to social and political change over this period.

This module will be taught through a combination of lectures and seminars, alternating between historical presentations and close analysis of extracts of selected films.

This module requires regular attendance and active oral participation in class.

Continuous assessment: oral participation, 2 or 3 other exercises during the semester.

Compétences visées

  • Acquérir des connaissances précises sur la société britannique

  • Conduire une analyse des implications historiques, sociales et politiques de films

  • Utiliser le vocabulaire de l’analyse filmique

  • Développer une analyse comparée de systèmes

  • Conduire une analyse réflexive et distanciée des enjeux

  • Conduire une analyse réflexive et distanciée de situations complexes

  • Identifier les sources documentaires

  • Conduire un projet mobilisant des compétences pluridisciplinaires dans un cadre collaboratif

  • Communiquer à des fins de transferts de connaissance par écrit ou par oral

  • Approfondir la maîtrise de l’anglais

  • Communiquer en anglais

Disciplines

  • Études anglophones
  • Histoire et civilisations: histoire des mondes modernes, histoire du monde contemporain; de l'art; de la musique
  • Science politique
  • Architecture, arts appliqués, arts plastiques, arts du spectacle, épistémologie des enseignements artistiques, esthétique, musicologie, musique, sciences de l'art
  • Sociologie, démographie

MCC

Les épreuves indiquées respectent et appliquent le règlement de votre formation, disponible dans l'onglet Documents de la description de la formation.

Régime d'évaluation
CT (Contrôle terminal, mêlé de contrôle continu)
Coefficient
1.0

Évaluation initiale / Session principale - Épreuves

LibelléType d'évaluationNature de l'épreuveDurée (en minutes)Coéfficient de l'épreuveNote éliminatoire de l'épreuveNote reportée en session 2
Plusieurs évaluations réalisées pendant le cours et par travail personnel de l'étudiant
CCA